UITSTELGEDRAG | DEEL 1

Met ADHD mentor & productiviteitscoach Rhea Steensma praten wij over uitstelgedrag en over vermijdingsgedrag. Waar komt uitstelgedrag vandaan? Wat is het verschil tussen uitstelgedrag en vermijdingsgedrag? Om uiteindelijk, in de tweede aflevering over uitstelgedrag, tot een mooie lijst te komen met tips om met uitstelgedrag om te gaan.

Verschil uitstelgedrag en vermijden

Rhea geeft aan dat er een verschil is tussen uitstelgedrag en vermijden. Het uitstellen is het bewust een activiteit op een ander moment doen. Stel, je hebt een vergadering en de helft van de mensen zijn niet aanwezig. Dan is het handig om de vergadering om op een ander moment te plannen.
Of dat je op dat moment andere prioriteiten hebt.

Het vermijden is dat je een activiteit doet omdat je er niet prettig bij voelt. Dat er veel onbewuste processen afspelen. Dat je misschien allemaal excuses gaat bedenken waarom je deze taak niet nu gaat doen, terwijl je weet dat je het wel moet doen. Het niet doen vanuit angst en of onzekerheid.
Misschien het herken je het wel: het steeds vermijden tot het laatste moment. Totdat je dan niks meer anders kan en de taak net voor de deadline doet. Of het helemaal vermijden. Dat je uiteindelijk helemaal de taak niet doet omdat het zó veel zenuwen oplevert, er niet meer proberen aan te denken totdat je er niet meer om heen kan.

Dat je jijzelf moet excuseren omdat je de die ene taak niet hebt gedaan. Dan lijkt het voor de collega’s of de mensen om je heen dat je lui bent of laks, maar dat ze dan niet weten wat voor processen hebben afgespeeld.

Uitstellen en ADHD

Bij mensen met ADHD spelen ook nog andere factoren mee. Voornamelijk het uitstellen door afleiding en het uitstellen door over- of onderprikkeling.

Uitstellen door afleiding

Uitstellen door onderprikkeling

Uitstellen door onderprikkeling

Uitstellen of selcare

Faalangst

Het opmerken en navigeren van de angst

Zelfaccepatie

Luister hier

Geef een reactie